טכנו-נבואה, נבואה ויראלית ונבואה 2.0

אתמול בערב התקיים בבית אבי חי שבירושלים ערב מיוחד לכבוד השקתו של הספר "הנבא בן אדם: על הנבואה כאפשרות ממשית" שיצא בהוצאת ראובן מס בעריכת ידידי אודיה צוריאלי. הספר הוא חלק חשוב (ומומלץ מאוד לקריאה) בנסיון עכשווי של גורמים שונים בעולם הדתי להחיות את הנבואה ולהפוך אותה לקול חי ובועט במציאות הישראלית.
 
הוצאת ראובן מס הזמינה אותי לשאת דברים בערב ולהשתתף בפאנל. את הערב הנחה ערן סבאג והשתתפו בו העורך אודיה צוריאלי, הרב דב ברקוביץ, המשורר הדתי נחום פצ'ניק, המתקשרת זיוה ליסטנברג וכאמור גם עבדכם.
 
בלי להאריך יתר על המידה אני רק אציין שהיה ערב מוצלח מאוד וגם הזוי לא מעט כשבקהל נראה עירוב של רוחניקים דתיים, אנשי אקדמיה חילונים, בורגנות דתית-לייט, חרדים, אנשי ימין קיצוני וגם נוער גבעות (טוב להרגע, כולה היו איזה 70-80 איש, כך שכל קבוצה נתנה מדגם קטן ומייצג).
 
אני אישית נהנתי הנאה מרובה לשמוע את האנשים שישבו לצדי מדברים בתשוקה רבה דברי טעם על הנבואה. למרות שהיו הבדלים מסוימים בהשקפות ביני לבין חלק מהדוברים עדיין חשתי קשר עז לכל אחד ואחד מהם.
 
הנושא שבו עסקה ההרצאה הקצרה שלי היה התפקיד, הצורה והמדיום של הנבואה בעתיד. היא עוסקת בין השאר בתפקיד של הנבואה בעולם הקפיטליסטי ובאפשרות לטכנו-נבואה. אני מצרף כאן את נוסחם המקורב של הדברים שנשאתי שם.
 
התפקיד הצורה והמדיום של הנבואה במאה ה-21
שלום לכולם. אני מודה להוצאת ראובן מס שאפשרה לי לשאת דברים בערב זה שעוסק באפשרות של הנבואה כאפשרות ממשית, אפשרות שמעסיקה אותי מאוד. אני הכנתי ארבע נקודות שחשובות לי בהקשר של הנבואה העכשווית והייתי רוצה להציג אותן כאן לפניכם.
 
1. הנבואה כידע מהפכני
הנבואה כמו התקשור, שגם בו ובקשר שלו עם הנבואה יעסקו בערב הזה, הם שתיהם תופעות של מהפכה ושבירת מסגרות תודעתיות. הנבואה הינה יציאה ממסגרות הידע והתשובות הנתונות של קורפוס הידע הקיים, ושל מנגנוני המדיה המשדרים לנו ללא הרף שכפולים של מסרים משובטים. מהבחינה הזו הנבואה מציעה יציאה מהקבעון המוכר של התרבות האנושית לתוך סוגי ידע וחוויה חדשים לחלוטין. היא מציעה תקווה חדשה ודרך חדשה מתוך המצב חסר המוצא (למראית עין) של האנושות. בכך כוחה.
 
2. הדחיפות של הנבואה
אחת הנקודות שבה דעתי שונה מזו של רבים אחרים מהכותבים בספר היא בנושא הדחיפות של הנבואה. הנבואה בעיני אינה תופעה תיאורטית שצריכה להתרחש בעתיד הרחוק. אנחנו חיים בעולם אפל שנמצא על סף השמדה. אין לנו כמה דורות, כמו שהציעו חלק מהכותבים בספר, כדי לחכות לנבואה או להתרחשות חיובית. כוחות ההרס והאופל לא נחים, וגם לכוחות האור אסור לשקוט. הנבואה היא לא עניין לדורות הבאים אלא עניין של חודשים, שבועות, שעות. הנבואה היא עניין לעכשיו. ואם אנחנו נפספס את זה, זה עשוי להיות מאוחר מדי.
גאולה היא לא עניין לדבר עליו בנחת. את הגאולה צריך לחוות במלוא העוצמה, וכל רגע שאנחנו לא עושים את זה, אנחנו משתפים פעולה עם כוחות של קפיטליזם ושל זומביות.
 
3. התפקיד של הנבואה
בעולם שבו קרסו כל המערכות והאנושות חווה התקרנפות והתבהמות חובקת כל, אני רואה את הנביאים כמו יחידות מובחרות של אלוהים. הנביאים אינם פועלים מתוך המערכת. הם צריכים להיות יחידות קומנדו תיאולוגיות שמשתמשות בכלי נשק קדושים מסוגים שלא נראו אי פעם על מנת לחדור את הקווים של הקפיטליזם ולפוצץ אותו מבפנים.
כשאני אומר לפוצץ איני מתכוון לפעולה אלימה דווקא, אלא לפעולות יצירתיות שמשנות בצורה יצירתית את הקוד שממנו מורכב העולם ויודעות להפך את מנגנוני הכוח של הקפיטליזם כנגד עצמו. [אני מוסיף כאן למען הקוראים בבלוג שאיני מתכוון כאן לקפיטליזם כשיטה כלכלית, אלא לקפיטליזם כתרבות וכתיאולוגיה או למעשה אנטי-תיאולוגיה. אבל על כך אכתוב בהזדמנות אחרת בעז"ה].
התפקיד של הנביאים הוא לחבור אל העם, וכשאני אומר העם אני מתכוון לזירה הגלובלית ובמובן היותר רחב הזירה היקומית. אלו לא נביאים של עם ישראל בלבד אלא של האנושות כולה, וגם של עולם החי, הצומח והדומם. הנביאים צריכים להיות אלו שיעירו את העם מהתרדמת שכל התרבות שלנו: אמצעי המדיה, הפרסום והמערכים הפוליטיים בנויים כדי ליצור אצל האנשים. התפקיד של הנבואה הוא להיות אנטיגן בלתי קונבנציונלי שמחולל שינוי תודעתי אצל האנושות.
 
4. נבואה ויראלית
אחד העניינים החשובים בעיני הוא להבין שאנחנו חיים במאה ה-21 ולא לתאר לעצמנו את הנבואה דרך תמונות מהעבר. זה לטעמי פשוט חוסר דמיון. הנביא לא עומד להופיע בשער העיר, כי בשערי הערים יש בעיקר פקקים ומכוניות מצפצפות.
נבואה עכשווית תגיע בצורות חדשות לחלוטין. קודם כל היא תגיע דרך פריזמות של התרבות הפופולרית. זו נבואה שמתקשרת עם הדימויים, הדקדוק ואוצר המילים של התרבות הפופולרית, אחרת היא לא תוכל בכלל לדבר עם העם כי אף אחד לא יבין אותה.
שנית אין לנו היום מחסור במסרים שמתחרים על תשומת הלב. להפך, יש לנו אינפלציה של מתקשרים ומתנבאים מכל מיני סוגים. לנביא אין תקציבי פרסום של מליארדי דולרים ויהיה לו קשה להשיג את תשומת הלב שדברי האלוהים כה זקוקים להם. לכן הנביא צריך להתנבא סוג חדש לחלוטין של נבואה.
הנביא צריך להיות בעל השראה אלוהית לגבי המדיה. הוא צריך להיות נביא מדיה מסוג חדש שידע להפו
את כלי הנשק של הקפיטליזם והניכור כנגד עצמם וטורף את הקלפים.
הדינמיקה הזו היא דינמיקה שאותה אנחנו מכירים מתוך רשת האינטרנט. באינטרנט אנחנו רואים תופעות של עקיפה של אמצעי המדיה הממוסדים בעזרת העברת מסרים בין הגולשים בצורה ויראלית, כלומר כאשר המסר שיוצא מגולש אחד מועבר כמו וירוס מגולש לגולש ומדביק את התודעה האינטרנטית במימים חדשים. לכן אני מדבר על נבואה ויראלית, או במילים אחרות נבואה 2.0, על משקל ווב 2.0.
זו נבואה שתעשה שימוש במדיומים טכנולוגים ובמיוחד אינטרנטיים על מנת לשכפל עצמה כוירוס ולהעלות את האפקטיביות הנבואית.
נבואה כזו תעשה שימוש ברשתות חברתיות, רשתות שיתוף קבצים, בלוגים, פודקאקסטים, עולמות וירטואלים וסרטוני וידאו של שלוש דקות.
 
לסיכום, ישנם שני דפוסים של הנבואה 2.0 שעליהם אני מצביע:
יחסי שיתוף פעולה הדוקים בין הנבואה, התרבות הפופולרית וביקורת התרבות שימוש בכלים אינטרנטים על מנת ליצור נבואה ויראלית, שבאפשרותה ליצור שינוי מלמטה למעלה ולעקוף את מנגנוני הכוח הקיימים.

שילוב של ידע המהפכני, פעולה דחופה וממשית ודרכי פעולה יצירתיות דרך התרבות הפופולרית והרשת עשויות לדעתי לאפשר שינוי תודעתי שיבלבל את המנגנונים הקפיטליסטים ויסמן דרך רוחנית חדשה הראויה לשם נבואה.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אביבה  On 22 במרץ 2007 at 0:05

    בדיוק היום נזכרתי במאמר נהדר שכתבת ב"חיים אחרים", על פסטיבל ריינבו נדמה לי. או שזה היה צירוף מקרים קוסמי, או שעיני קלטה את שמך ברשימת הכותבים החדשים בלי להיות מודעת לזה.

  • עידו הרטוגזון  On 22 במרץ 2007 at 2:01

    אני מהמר על צירוף מקרים קוסמי

  • Tom Orgad  On 22 במרץ 2007 at 20:32

    Very creative, interesting and inspiring, waiting for more!

  • נשיקה  On 22 במרץ 2007 at 23:32

    הזוי וסקסי בטירוף
    ברכותיי על התוכן הגדוש
    מתוק.

  • מוטי סגרון  On 25 במרץ 2007 at 5:01

    נבואה.זו היתה שטות גמורה אז.ובוודאי גם היום.נבואה היא לא יותר מאשר חיבור של תהליכים או תרחישים שמתרחשים שוב ושוב.כשמחברים את התהליכים או המגמות מקבלים התרחשות אפשרית.ובשמה העתיק נבואה.מוכרחים לציין את מבנה האוכלוסיה של אז ברובה ללא השכלה וידע .בורות איומה המצב לא השתנה מאז למרבה הצער.מה שאתה מציע בכתבה מסוכן ביותר.הקפיטליזם התרבותי אם יש כזה יתחזק.ונוכל לראות סהרוריים בצמתים ממלמלים דברים חסרי הגיון וטעם.או הם יכולים לעשות שימוש בצביקה הדר או באודטה. צריך להניח לזה הנבואה ניתנה לשוטים נאמר אז.גם היום זה נכון.אפשר ורצוי להצביע על תהליכים בעזרת אמנות ויצירה.והתקווה זה מה שנשאר. שזה יחלחל.

  • מרגוליס  On 29 במרץ 2007 at 18:09

    מאד מפתה להסתכל על טכנולוגיות 2.0 כמסלול פוטנציאלי לתודעת 2.0 שתוביל אותנו לאנושות 2.0 (ושלא יובן לא נכון – אני מאד רוצה לחשוב כך). אבל האם הטכנולוגיה באמת יכולה להיות אמצעי לשחרור? עולם ה-2.0 התחיל כסוג של ריאקציה (אולי) למנגנוני הכח (לא בצורה מודעת), אבל מנגנוני הכח לא פראיירים, והם כבר מתחילים לשלוח את זרועותיהם השמנוניות ולמזמז אותו. הקפיטליזם יודע טוב מאד לחבק תופעות שוליים בחיבוק מנכס. האם, אם כך, מה שנראה כטכנולוגיה משחררת לא יהפוך להיות עוד גורם עשיית כסף של תאגידים?

  • עידו  On 29 במרץ 2007 at 23:30

    הטכנולוגיה יוצרת צורות מודעות. באופן דומה גם הטכנולוגיות של הווב 2.0 יוצרות צורת מודעות חדשה.
    האם זו האוטופיה? אני בספק אם זה יהיה כל כך פשוט. בוודאי שמנגנוני הכח לא פריירים. והקפיטליזם מנסה לנכס כל תופעת שוליים.
    איזה כח יכול לעמוד כרגע מול הקפיטליזם בעולם? אין כח אחד כזה בעולם. אבל ווב 2.0 בעיני נותן לקפיטליזם אתגר ונותן לנו מדיום נכון יותר להתפתחות כאנושות בעשורים הבאים.

  • אוֹרי רון-פולג  On 13 בנובמבר 2008 at 17:54

    אריה יעקב לייב?
    הוא מאוד קרוב אליך ברעיונותיו ובהגותו המדהימה. יותר בעומק הדברים ובמהותם.
    מומלץ להכיר אותו.
    הנה אתר הבית שלו
    http://www.ima-adama.co.il/homesites/Preview.asp?Page=6153&WebsiteID=3148

  • עידו  On 13 בנובמבר 2008 at 19:26

    לא הכרתי אבל הוא נראה כמו אדם טוב מאוד.

    תודה.

Trackbacks

  • By לא רואה בעיניים on 30 במרץ 2007 at 17:51

    הכתבה הזו על כינוס של מתמטיקאים ומורים למתמטיקה (עם האמירה הכאילו-שערורייתית שמתמטיקה אינה חשובה לחיים) הזכירה לי אמירה בקשר ללימודי הגי…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: