אדולף של אוסאמו טצוקה

המאמר התפרסם היום באתר NRG

 

אמן הקומיקס היפני אוסמו טצוקה שמכונה לעיתים ביפן "אלוהי הקומיקס" נחשב לאומן המנגה (הקומיקס היפני) והאנימה (האנימציה היפנית) החשוב בהיסטוריה. לאורך כ-40 שנה כתב טצוקה כ-80,000 עמודי מנגה ויצר את סדרות האנימציה הנודעות Astro Boy וגם את קימבה האריה הלבן, שכפי שיודע כל אחד ביפן היה מקור ההשראה (שלא לומר הפלגיאט) לסימבה מלך האריות של דיסני.
 
אחת היצירות המפורסמות של טצוקה שלמרבה הצער לא מוכרת כל כך בארץ היא הקומיקס "אדולף" שאותו כתב טצוקה בשנות השמונים של המאה העשרים. "אדולף" של טצוקה הוא קומיקס היסטורי בחמישה ספרים שמספר את סיפורם של 3 "אדולפים" בעת מלחמת העולם השניה. אחד מהאדולפים הללו הוא אדולף קאופמן, נער גרמני-יפני שנסחף לתוך על ידי האידאולוגיה הנציונאל-סוציאליסטית. השני הוא חברו של קאופמן, אדולף קאמיל, נער יהודי גרמני שחי ביפן ושהופך מעורב בקנוניה בינלאומית שמטרתה לחשוף את זהותו היהודית של האדולף השלישי בסיפור – הוא כמובן אדולף היטלר ימח שמו וזכרו.
 
כשהיטלר היה יהודי
רגע, אדולף היטלר יהודי? ובכן למרות השמועות העקשות על מוצאו האפלולי של היטלר הדעה הרווחת כיום היא שהיטלר כנראה לא היה יהודי. אבל ה"עובדה" המביכה על היותו של היטלר יהודי עומדת אצל טצוקה במוקד עלילה שבמרכזה מסמך המוכיח את יהדותו של היטלר ושהנאצים מבקשים למנוע את פרסומו.
 
וכך יש לנו באדולף שלוש דמויות ראשיות. שתיים יהודיות, שתיים יפניות וכולן גרמניות – בכל הצירופים האפשריים כמעט. אין ספק שטצוקה נותן זווית אחרת על השואה, הזווית היפנית… ההסתכלות של טצוקה על שואת העם היהודי באירופה, היא הסתכלות יפנית לגמרי תוך אלמנט של דידקטיות עבור הקורא היפני שאינו מתמצא בהיסטוריה של השואה. החלקים בספר שמנסים לתאר טקסים יהודיים הם פעמים רבות מביכים, משעשעים ובכל מקרה לא מדויקים בעליל (לדוגמה הקטע שאליזה ואדולף קאמיל כורעים ברך על הרצפה בבית הכנסת ומחזיקים ידיהם באדיקות נוצרית למול שתי נרות) אבל עדיין מרגשים.
 
גם כשטצוקה לא באמת מבין ביהדות, מרגישים את הכוונה הטובה שלו והאנושיות הכובשת של הדמויות שלו הופכת את אדולף לאחד הסיפורים האפיים המרגשים והחודרים ביותר על השואה.
 
קריקטורות שונאות אחרים
חמשת הספרים של אדולף עוקבים אחר מלחמת העולם השניה כולה ומגוללים במקביל את כרוניקת האירועיים הבינלאומיים של עיתות המלחמה. בזמן שגורלו של אחד האדולפים ידוע מראש עוד לפני תחילת הקריאה, הרי השניים האחרים עוברים תהפוכות גורל אדירות בזמן הסיפור. אדולף הוא סיפור על בני אדם שלכודים בעיתות של מלחמה ע"י כוחות גדולים מהם ומנסים למצוא מקום לאהבה, אמונה ועזרה לזולת בתוך עולם שמתרסק עליהם לרסיסים. המסגרות של התמונות השונות בקומיקס נראות לעיתים כאילו הן סוגרות וכולאות את הגיבורים שלנו בתוך עולם המלחמה המייאש של שנות הארבעים. עולם שלא ניתן להמלט ממנו. העובדה שכולם יודעים מה הסוף של הסיפור הזה רק הופכת אותו למרגש ומרתק יותר.
 
יש באדולף הכל: יהודים שמקורבים לנאצים וחושבים עד הרגע האחרון שינצלו, ויהודים אחרים שעוזבים את ביתם הבטוח ביפן כדי למלט יהודים מפולין, נאצים אדוקים ונאצים בעל כורחם, דמויות אפלות ודמויות מאירות. זה ספר מותח מאין כמוהו, מרגש וגם עם לא מעט הומור ויותר מכל התראה חדה וברורה כנגד הכח הנורא של לאומנות, קיצוניות ופנאטיות לעוות את נפשו של האדם ולהפוך אותו לקריקטורה שונאת אחרים.
 
אחד הקטעים החזקים ביותר באדולף הוא הקטע שבו מתוארת האינדוקטרינציה שעובר אדולף קאופמן כשהוא נשלח אל ההיטלר-יוגנד בנסיון להפוך אותו לנאצי פנאט ושונא יהודים. הקטע הזה שחודר אל קרביה של ההוויה הנאצית והאופן שהיא מאיימת להשתלט על האדם חושף את האופן שבו מי שרוצה לשלול מהאחרים את אנושיותם נידון בסופו של דבר שאנושיותו שלו תשלל ממנו.
 
אף אחד מספריו של אוסאמו טצוקה לא פורסם עד היום בעברית. אפשר לקוות שבעתיד יהיו ספרי אדולף סנונית ראשונה שתבשר את תרגום ספריו האחרים של טצוקה. בכך יזכה לא רק מדף המנגה העברי אלא גם מדף ספרות השואה העברית להעשרה מקורית ולא צפויה.
 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: