האוטופיה הבאה בתור

המאמר פורסם היום בערוץ הניו-אייג' של אתר אנרג'י-מעריב.

 

לפני זמן מה פרסמתי כאן כתבה שעסקה בקונספירציות ובסרט הקונספירציה צייטגייסט (מילה שמשמעותה משהו כמו: רוח הזמן). מהדברים שכתבתי אז השתמע גם עניין בסרט וגם ספקנות כלפיו. השבוע  צפיתי בחלק השני של צייטגייסט שיצא לא מזמן לרשת בשם צייטגייסט: אדנדום. (כאן עם כתוביות בעברית).

 

 החוויה הייתה מהפנטת ואני מרגיש צורך לערוך מחדש את מה שאמרתי בנושא הסרט הזה בעבר. זה לא שאני מסכים עם כל מה שנאמר שם. למעשה אני לא יודע אפילו מה לחשוב על רוב מה שנאמר שם ואם הסרט הזה חושף את הקונספירציה הגדולה בהיסטוריה או שהוא רק פיסת הפרופגנדה האפקטיבית ביותר שראיתי הרבה זמן. מה שברור לי הוא שצייטגייסט: אדנדום הוא יצירת מופת שמסמנת את רוח הזמן שלנו לא פחות משאוטופיה של תומס מורסימן את רוח הזמן ב-1516 ואטלנטיס החדשה של סר פרנסיס בייקון סימנה את רוח הזמן עם פרסומה ב-1627.
 
לקראת שינוי תודעתי
אנחנו חיים כיום בתקופה מיוחדת. זה לא שאני מתיימר לחזות מה קורה, יקרה ואיך כל זה יסתיים אבל מה שכן ברור הוא שהתגלעו כאן ברגע ההיסטורי המיוחד הזה כל מיני דברים שיוצרים קרקע נוחה מאוד לשינוי שעשוי לבוא אלינו בהפתעה הגדולה.
 
1. אם עד לפני מספר חודשים מערכת הדיכוי הצרכנית-קפיטליסטית שאנחנו חיים בה נחשבה למעין חוק טבע שאין לקרוא תיגר על ההיגיון שבבסיסו הרי שאנחנו עומדים בפני מה שמכונה כיום המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז 1929 ולדעת חלק המשבר הכלכלי החמור אי פעם. עובדה זו מעוררת בחינה מחדש של ההיגיון של המערכת.
 
2. בארה"ב נבחר נשיא חדש ולמרות שאין לתלות בו יותר מדי ציפיות, זהו הנשיא השחור הראשון בהיסטוריה של ארה"ב מה שמעיד על עליית מדרגה אדירה במאבק בגזענות על פני כוכב הלכת שלנו. הנשיא הזה שהציג לאורך הקמפיין שלו נטיות רוחניות עמוקות גרם לכמה אנשים לקרוא לו הנשיא המואר הראשון,
שזה כמובן סלוגן. אבל בניגוד להרבה סלוגנים יש בו גם משהו. מי שהביט בברק אובמה בחודשים האחרונים לא יכול היה שלא להשגיח שבין אם הוא יהיה נשיא טוב או גרוע יש בו איכויות רוחניות שלא זכורות מאף נשיא אמריקאי בעשורים האחרונים ואולי במאה השנה האחרונות.
 
3. התנועה הסביבתית שאת שורשיה ניתן למצוא במאה ה-19 ושנחשבה במשך יותר מ-100 כתנועת שוליים ולעיתים אף כתנועה של תמהונים או רדיקלים, עברה בשנים האחרונות תהליך מואץ של קבלה לזרם המרכזי של החברה. פעיל הסביבה פול הוקן מעריך שלא פחות מ-100 מליון אנשים מועסקים כיום במשרה מלאה בלא פחות ממליון ארגונים ארגוני זכויות אדם ובארגוני סביבה מסביב לעולם. זהו המגזר הצומח במהירות הגבוהה ביותר באנושות: יותר מהניאו קונסרבטיבים ויותר מהפונדמנטליסטים. המשבר הסביבתי הזה שבו אנו נתונים מעורר היום חשיבה מחדש של המושגים הבסיסיים של ציביליזציה שלנו כמו פיתוח, קדמה וצריכה. רשמו את מילותי, "מחבקי עצים" עוד יהפוך בעתיד מכינוי גנאי לשם חיבה.

    4. תנועה רוחנית שמחזיקה בתפיסות רוחניות שנחשבו בעבר אליטיסטיות במובהק (תפיסות מופשטות של הכח העליון, של החיים לאחר המוות, של אחדות האנושות וכל הדברים וכו')  הפכה לתנועה הרוחנית המיינסטרימית. יש לה ערוץ באתר האינטרנט הזה והיא העמידה בראש האומה החזקה בעולם נשיא שאפשר לומר שמשתייך על חברי הקבוצה הזו. (וברק אובמה בתפיסות הדתיות שלו הוא ניו-אייג'יסט).

    5. ברקע של כל זה עומדת תנועה משיחית שצופה מהפך תודעתי בסביבות 2012. תנועות משיחיות זה לא דבר חדש כמובן, אבל מעבר לכך שזו אחת התנועות המשיחיות הגדולות בהיסטוריה מה שמייחד אותה הוא שמדובר בתנועה שמורכבת מאנספור תנועות; תנועה שמעבר לנבואות אפוקליפטיות סטנדרטיות יש לה עקרונות סביבתיים, חברתיים ורוחניים. וחשוב מכל זו תנועה שאינה מדברת על מיעוט נבחר שינצל אלא עלינו כאנושות, תנועה שאינה רואה את העתיד כמשהו שכתוב בסלע, ותנועה משיחית עם חוש הומור עצמי, שזה כבר באמת ימות משיח. מעבר למשמעות  2012 או חסרונה, כבר באופן שהתנועות המשיחיות בנויות בימינו יש משהו מבשר ימי משיח.

      לא הכל טוב כמובן. הייתי יכול לערוך רשימה הפוכה של סימנים המעידים על כך שהכל הופך גרוע יותר (ועוד לא דיברנו על ההתפשטות הגרעינית, המשבר הסביבתי וכו'). אבל כל הדברים האלה, הטובים והרעים, גורמים לי להעריך שיש סבירות די גבוהה שאנחנו נמצאים כרגע בתחילתה של תקופה שעשויה להיות מעניינת למדי. בשנים הבאות יתקיים על פני הפלנטה רגע של חסד שבו המערכות שמקיימות את הציבילזציה שלנו נמצאות במצד די עדין שבין משבר לבין תחיה, מה שיוצר סבירות גבוהה יותר לשינויים עמוקים באופן שהציביליזציה שלנו בנויה ומתפקדת.

      כסף זה חוב
      וזה מחזיר אותי לצייטגייסט: אדנדום ולסיבה שאהבתי אותו כל כך. לפני כמה שנים יצא לי לכתוב במחקר אקדמי על הסדרה ניאון ג'נסיס אוונגליון שהטקסטים המיסטיים של ימינו אינם עוד טקסטים במובן הישן של טקסט, אלא טקסטים של מדיה. יותר אנשים רואים היום קליפ קבלי של מדונה ב-MTV מאשר שקראו את הזוהר לאורך 700 שנה. צייטגייסט אדנדום הוא דוגמה מושלמת לתופעה הזו כי הסרט האינטרנטי הזה מהווה טקסט מיסטי אינטנסיבי מאין כמוהו שמתכנת מחדש את התודעה של הצופה וגורם לבליפ ולהסוד להראות כמו תעלולי יח"צ לתינוקות. 

      חיים בעתיד. מרכז הפיתוח של ז'אק פרסקו בונוס, פלורידה.

      צייטגייסט: אדנדום תוקף את הציביליזציה שלנו בנקודה הבסיסית ביותר שלה כשהוא נוגע בסוגיה שנותרת בדרך כלל עלומה: האופן שהחברה שלנו יוצרת כסף. החצי הראשון של הסרט, שעוסק בסוגיה הזו טוען שלמעשה כסף בחברה שלנו מייצג חוב ולא ערך, חוב שהחברה שלנו באופן משותף חייבת לבנק המרכזי. הסרט מראה איך בנקים יכולים לייצר כ-100 דולרים וירטואלים על כל דור שהבנק המרכזי ממציא משום מקום ובאופן כזה יוצרים מערכת שמבוססת על חוב במקום על ערך ממשי. הוא גם מראה שמאחר שהחוב הזה נושא כל הזמן ריבית ושכל הכסף שנמצא במערכת הגיע מהבנק המרכזי אין לנו בעצם סיכוי להחזיר את החוב הזה לעולם. הסיכוי היחיד להחזיר את החוב הוא ללוות עוד כסף מהבנק המרכזי ולהגדיל עוד ועוד את החוב בתהליך ספיראלי שעומד בבסיס החברה שלנו ושהתוצאה שלו היא הרס הולך ומתגבר של הסביבה מתוך ניסיון לצור עוד ועוד דברים כדי לשלם חוב הולך ותופח. חברת בת קיימא, טוען הסרט הזה, לא תהיה אפשרית לעולם בחברה מבוססת כסף.

      כמובן שבפסקה הקודמת הסברתי את הדברים בצורה פשטנית מאוד. מי שרוצה להבין אותם טוב יותר כדאי לו לצפות בסרט עצמו או בסרט Money as Debt או לקרוא על הנושא ברשת ובספרים שנכתבו בנושא.  אבל אם כבר עסקנו שבוע שעבר בקונספירציות וביצירות קונספירציה כדאי לציין שכבר מהבחינה הפשוטה הזו צייטגייסט אדנדום טוב בהרבה מסרט הצייטגייסט הראשון משום שבניגוד אליו הוא אינו מתרכז בקונספירציות מפוקפקות שלא ניתן לבדוק את הבסיס העובדתי שלהן אלא בשיטה כלכלית שרירה וקיימת מכל בחינה אפשרית שהבעיות שהיא גורמת לחברות שלנו הן מפלצתיות ושיש קבוצות גדולות של כלכלנים שמכירים בהן
       
      התוכנית להצלת האנושות

      האוטופיה אוטוטו כאן. צייטגייסט: אדנדום.

      חשיפה לקונספירציה הגלויה והאימתנית ביותר של זמננו, הארת הפגמים המהותיים במערכת. כל זה היה יכול להיות די והותר. אבל מה שהופך את צייטגייסט אדנדום למעניין הוא שהוא לא רק יוצא נגד השיטה, הוא גם מהווה את אחד המסמכים הטכנואוטופיסטים השאפתניים ביותר שהציביליזציה שלנו יצרה בעשרות השנים האחרונות.
       
      בהתבסס על התוכניות של ז'אק פרסקו, עתידן בן ה-92 שנראה כמו מדען מטורף בן 50 שעבר במכונת זמן, צייטגייסט: אדנדום מציע את פרויקט ונוס שעיקרו הוא ביטול הכלכלה מבוססת המונטרית וליצור במקומה כלכלה מבוססת משאבים. פרוייקט ונוס מציע שברגע שנבטל את הכסף נגלה שהדברים שחשובים עבור החברה שלנו הם המשאבים שמהם אנחנו מתקיימים ולכן חברת בת קיימא שתיווצר לאחר שיבוטל הכסף תשקיע את מאמציה בשמירה על המשאבים הללו וטיפוחם. ברגע שתהיה לנו כלכלה מבוססת משאבים במקום כלכלה מבוססת כסף נוכל לבטל את כל המקצועות שעוסקים בכסף כמו בנקאים, כלכלנים ופרסומאים. בכלכלה מבוססת משאבים גם רוב הסיבות לפשע יבוטלו. בחברה כזו במקום שמשאבים יופנו רק למקומות שבהם ניתן לעשות כסף, משאבים יופנו למקומות שבהם יוכלו לשפר את חיי האדם.
       
      אבל איך תתקיים החברה כזו בלי כסף? צייטגייסט אדנדום טוען שכיום לראשונה בהיסטוריה הטכנולוגיה של המין האנושי הגיע למצב שבו אנחנו יכולים לבטל 90% מהמקצועות הקיימים בעזרת טכנולוגיה. הוא מציע שהשעבוד האנושי לעבודה יכול להסתיים ושאנחנו יכולים היום להקים חברה שבה עבודה תהיה זכרון רחוק ועגום מהעבר ושתהיה מבוססת על חופש, יצירתיות, התפתחות רוחנית ושפע לכל.
       
      צייטגייסט: אדנדום מציע לא פחות מפירוק המערכות המוניטריות, הדתיות והפוליטיות של האנושות אם ברצונה לשרוד. ומעבר למהפכות הכלכליות והטכנולוגיות הוא גם מציע מהפכה רוחנית. החברה שהסרט מציע מבוססת על סוף הצרכנות ותחילתו של עידן חדש של התפתחות ולמידה נמשכות, חקירה פנימית וניסיון ישיר. 
       
      ובסופו של דבר צייטגייסט אדנדום גם דורש מהצופים שלו כמה דרישות קונקרטיות וישירות מאוד:
      להחרים את הבנקים המרכזיים. להחרים את ערוצי המדיה המרכזיים שמשרתים את הממסד ולהתבסס רק על מקורות אינטרנטיים אלטרנטיבים. לעולם לא להתגייס לאף צבא. להחרים את חברות האנרגיה. להחרים את המערכת הפוליטית. להתחיל לפעול דרך האינטרנט.

        למה חובה לראות את צייטגייסט: אדנדום
        צייטגייסט: אדנדום לא נטול חולשות, למעשה הוא עתיר חולשות ואפשר לבקר אותו ממגוון כיוונים. ראשית כל, ומבלי להכנס לפרטים עצמם, על כך שכמו הסרט הראשון בסדרת הצייטגייסט הוא דמגוגי ומתעקש להציג דברים כאילו הם פשוטים בהרבה ממה שהם באמת. שנית, על כך שהטכנואוטופיזם והקולקטיביזם שלו מוחלטים כל כך שהם שמים את הסרט במקום בעייתי מאוד בהיסטוריה של הרעיונות
         

        אם תרצו אין זו אגדה?

        ובכל זאת אני חושב שצייטגייסט: אדנדום הוא סרט חשוב מאין כמוהו. ראשית בגלל שאם הוא צודק, ועד כמה שהצלחתי לגלות בחקירות שלי ברשת הוא ברוב המקרים צודק, הפגמים שצייטגייסט אדנדום חושף בשיטה הקיימת הם בלתי נסבלים. ושנית בגלל שגם אם הוא לא צודק הוא עדיין היה מיצירות הפרופגנדה הגדולות בכל הזמנים. יצירה שמערבת פסיכדליה, מד"ב ותכנות תודעה באופן שהיה גורם לפיליפ ק. דיק להזיל ריר.
         
        מה שמדהים בצייטגייסט: אדנדום הוא עצם ההעזה המחשבתית. פרויקט ונוס, התוכנית שהסרט הזה מציע עבור האנושות, נראית כמו תוכנית שנלקחה מסרט מדע בדיוני משנות השישים עם השפעות חזקות של בקמינסטר פולר.
        האתר שלהם נראה כמו משהו שמפיקים של סדרת טלויזיה בסגנון אבודים הקימו באינטרנט בשביל לשגע את המעריצים שלהם. מה שמטריף הוא שהמארגנים של הפרויקט הזה באמת חיים במתחם מבודד ומד"בי בונוס, פלורידה ועובדים על הפרוייקט הזה כבר כמה עשרות שנים. אז עד כמה שהסיפור הזה של פרויקט ונוס יכול להראות מצוץ, הזייתי או מופרך הוא גם מדגדג לי את הקורקבן הטכנומשיחי משום שהוא הטקסט הטכנואוטופיסטי הקולנועי המרשים ביותר שזכור לי.
         
        אבל הסיבה העיקרית שצייטגייסט, אדנדום חשוב כל כך היא שבמציאות שבה כל מה ש"המנהיגים" שלנו מציעים הוא צריכה, מלחמה ועוד צריכה הסרט הזה עושה את העבודה החשובה כל כך של לפתוח את הדמיון ולעורר אותו לחשוב על העתידים האפשרים של האנושות במאות השנים הבאות. החזון שצייטגייסט אדנדום מציע לאנושות הוא מרתק ומעורר השראה בהרבה מכל מה שהממשלות העולמיות יודעות להציג לנו כיום. וזה כל כך נכון שהחזון החברתי והרוחני הזה בוקע מהאינטרנט ומופיע בצורה של יצירת מדיה משנת תודעה.
         
        צייטגייסט: אדנדום יוצר משהו שציפיתי לו הרבה זמן, הוא יוצר אלטרנטיבה חברתית ורוחנית שבוקעת מתוך המדיה ושמציעה משהו שונה רדיקלית מכל מה שאנחנו שומעים מאמצעי התקשורת בדרך כלל, משהו שנשמע כרגע כמו הזיה, אבל דווקא בגלל זה הוא מעניין הרבה יותר ממה שיש לתקשורת הקונבנציונלית למסור לנו כרגע.
         
        אתם חייבים לעצמכם לראות את צייטגייסט: אדנדום בגלל שהוא שונה לחלוטין מכל מה שראיתם עד היום. צייטגייסט אדנדום הוא מוצר תרבותי אוונגארדי שקורא ללא פחות מתכנון מחודש של החברה האנושית לאור עקרונות של צדק, קדמה טכנולוגית והתפתחות רוחנית. גם אם זה לא קורה בזמן הקרוב, כדאי להתרשם איך זה היה יכול להיות.

        מודעות פרסומת
        Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

        תגובות

        • אזרח.  On 5 בדצמבר 2008 at 13:12

          להבין את המערכת המוניטרית,ומהו כסף כחוב.

          http://www.ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%9B%D7%A1%D7%A3_%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%91_(%D7%A1%D7%A8%D7%98)

        • עומר  On 5 בדצמבר 2008 at 13:16

          תודה על הסקירה המעניינת והאופטימית.
          אני רוצה להוסיף לכאן לינק שנראה לי הרחבה תיאורטית חשובה לגבי הסעיף הראשון שהבאת ברשימת השינויים המתחדשים עלינו – המשבר הכלכלי. "הקורס בהתרסקות" של כריס מרטנסון צפה את הקריסה הכלכלית שאנחנו עוברים היום, והוא מציג בצורה מרחיבה ומחכימה את הכשלים האינהרנטיים במערכת הכלכלית האמריקאית (=הגלובלית), שהביאו אותנו לאן שהביאו, ושיביאו אותנו לאן שעוד יביאו.
          הנה:
          http://www.chrismartenson.com/

          ותוספת נוספת: בעיני, אף פעם לא מיותר להדגיש עוד קצת ועוד קצת את המהפכה המהממת של האינטרנט, השיחה-חסרת-המעצורים, שבעיני לראשונה בהיסטוריה מאפשרת לנו, אם רק נהיה חכמות וחכמים מספיק, לקחת את השינוי הגלובלי למקומות חיוביים ומשמחים.

        • תומר  On 5 בדצמבר 2008 at 14:23

          ציפיתי למאמר הזה.
          אבל שכחתי דבר חשוב מאוד לדעתי: מה שבעיני מרענן וחשוב בתיאוריית הקונספירציה של יוצרי הסרט, הוא שהם לא מתעלמים מהבעיה הבסיסית ביותר, שבלעדיה לא ייתכן שום פתרון, עם או בלי כסף: התפיסה המוטעית שלנו את עצמנו ואת העולם. יוצרי הסרט ערים לבעיה ומצביעים עליה (ומביאים כמה ציטטות מקרישנמורטי). אני לא זוכר יותר מדי קבוצות אוטופיות שהבינו את זה.
          (וכתבתי על זה מעט כאן:
          http://www.notes.co.il/tomer/48829.asp )

        • יונת  On 5 בדצמבר 2008 at 15:28

          הסרט עצבן אותי, בדיוק כמו הסקט צייטגייסט הראשון. נכון שחלק מהדברים שהוא מציג הם נכונים, אבל חלק מהם שגויים, וגרוע מזה: המכלול מביא לראיה שגויה של המציאות.

          אני מזמינה לקרוא ביקורת יותר מפורטת שכתבתי לגבי האמיתות החלקיות, הגילויים הבנאליים, וההטעיות הפשוטות:
          http://www.beofen-tv.co.il/cgi-bin/chiq.pl?%E4%EB%F1%F3_%EE%F1%E5%E1%E1_%FA'%F2%E5%EC%ED(2008-10-26T18)

        • טל  On 6 בדצמבר 2008 at 15:48

          אין צדק, רק חוכמה וחוכמה היא דבר שאינו צודק מבחינה אישית אלא רק מבחינה יקומית כוללת. להיות חכם זה אומר, להתרומם מעל ומעבר לדחפים שמרכיבים אותנו ומנהלים אותנו להסתכל על הדברים כפי שהם ולקחת החלטה בלתי אישית בעליל. אני לא חושבת שיש צדק ואני לא חושבת שמהפכות אוטופיות יכולות להצליח, ההחיסטוריה מוכיחה זאת, כל שהיה ימשיך להתקיים, רק בדרך אחרת, בשינוי צורה כלשהי, העולם בנוי לפי חוקים מסוימים ואין בחוקים הללו אוטופיה, אוטופיה היא הסוף של הרבה מאוד דברים טובים ולא רק של רעים ואי אפשר לוותר על האחד ולהשאיר את השני. לא צריך להפסיק לעשות מעשים קטנים , כל אחד במעגל הקטן שלו, אך הישמרו ממהפכות אוטופיות, היו לנו כבר לא מעט כאלה, תגידו, לא למדתם משהו מזה?

        להשאיר תגובה

        הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

        הלוגו של WordPress.com

        אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

        תמונת Twitter

        אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

        תמונת Facebook

        אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

        תמונת גוגל פלוס

        אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

        מתחבר ל-%s

        %d בלוגרים אהבו את זה: