היסטוריה של הפסיכדליה בישראל: מאמר חדש בספר אקדמי

בדואר הגיעה אתמול חבילה משמחת ואיתה הזדמנות לחלוק רגע מרגש ולספר שהמאמר של איתמר זדוף ועבדכם "פסיכדלים בישראל: היסטוריה קצרה" (Psychedelics in Israel: A Brief History) רואה בימים אלו אור במסגרת ספר חדש שיצא בהוצאת MIT ושמוקדש לפרספקטיבה גלובלית של הפסיכדליה.

הספר החדש פותח דף חדש בהיסטוריוגרפיה הפסיכדלית. אחרי שחוקרים פסיכדליים חפרו והפכו בהיסטוריה של הפסיכדליה האמריקאית התחום מתעורר בימינו לגלות שיש היסטוריות פסיכדליות ביבשות האחרות. הספר החדשני הזה כולל 20 פרקים שעוסקים בנושאים כמו טקסי איוואסקה קפיטליסטים בסין הקומוניסטית, הקשר בין פנומנולוגיה לפסיכדלים בצרפת של שנות השלושים וריטואלים קווירים-פסיכדליים בקאראצ'י, פקיסטן. במסגרת האווירה הגלובלית הכללית זכינו איתמר זדוף ואני לייצג לראשונה את הסיפור הפסיכדלי הייחודי ישראל הקטנטנה.

זה היה טקסט מרתק לעבוד עליו. הוא שלח אותנו לניסויי הלסד הישראלים הראשונים בבתי החולים הפסיכיאטרים של תחילת שנות השישים, דרך שורה ארוכה של דמויות תרבות בוהמייניות וצבעוניות כמו יונה וולך, דוד אבידן ורינה שני, וליריבות הפסיכואקטיבית בין הצברים המסטולים (והדי סאחים) של חבורת לול לבין ההזייתיות החתרנית והרדיקלית של חבורת העין השלישית של ז'ק קתמור, דרך חווית הריפוי הפסיכדלית של של ק. צטניק באושוויץ של מעלה, ועד לפריצתה המטאורית של סצינת הטרנס הישראלית, עלייתם של מעגלי האיוואסקה, וההתפתחות של קהילה ואקוסיסטמה פסיכדלית ישראלית ענפה בעשור האחרון. על הדרך עלו שאלות מורכבות על הקשר בין סמים לציונות, אסקפיזם, האלטרנטיביות והנורמטיביות של הפסיכדליה בעולם התרבות הישראלי.

זו זכות לתת את המאמר כמתנה צנועה לקהילה הפסיכדלית המקומית בימים הקשים האלה שמאירים את הטקסט הזה באור כאוב ולא פשוט. הלוואי שהמבט ההיסטורי הזה ייתן פרספקטיבה ויאפשר להזכר בתוך האבל והכאב בכל הדרך שכבר עשינו, ובדרך שעדיין לפנינו.

רוצה להודות תודה גדולה לאיתמר זדוף. היה תענוג לעבוד איתך על המאמר הזה. איתמר עשה כמות אדירה של עבודת שטח, רדף, סרק, ועיבד כל בדל מידע וקצה חוט בנוגע לטריפים וסצינות פסיכדליות שהתקיימו כאן לפני עשרות רבות של שנים. אי אפשר היה לעשות את זה בלעדיך. (והרבה מהדברים הללו עוד יתפרסמו בהרחבה בהמשך כחלק מעבודת הדוקטורט האפית שזדוף שוקד עליה על פסיכדליה יפנו-ישראלית).

מצרף לינק לגרסת פרה-פרינט של הטקסט.

כמו כן מסתבר שבגוגל סקולר יש כבר לינק לספר כולו (ששוקל 60 מגה עם זאת) – זה הלינק למעוניינים

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אופיר  ביום 13 בדצמבר 2023 בשעה 9:30

    תודה רבה על המאמר המרתק! הייתי מוסיף את הרקע של היהדות – לא במובן הדתי בהכרח אלא בכך שאנחנו גדלים על סיפורי התגלויות וחזיונות מגיל צעיר, שעושים את החיבור לעולם הפסיכדלי מתבקש (במובן של הספר של שטרסמן). אגב הלינק שצרפת לספר שבור. המון תודה על הבלוג!

    • Ido Hartogsohn  ביום 13 בדצמבר 2023 בשעה 9:53

      היי אופיר. תודה.
      החלטנו לתחום את זה לישראל המודרנית – בין השאר בגלל שההגבלות הלוחצות של ספירת המילים הכריחו אותנו גם כך לחתוך חלקים נרחבים ממה שרצינו להכניס.
      יש מקום למאמרים על פסיכדליה ויהדות – שטרסמן, וגם ארתור גרין כתב על זה מאמר מפורסם בזמנו

      • אופיר  ביום 13 בדצמבר 2023 בשעה 10:18

        תודה רבה גם על הספר! התכוונתי לסטינג החברתי שלנו היום, של חילוניים בישראל, שכולל המון פסיכדליה בכסות של סיפורי תנ"ך, עם נבחר ואפילו בציונות זה מאוד נוכח. גם בלי להיות דתיים אנחנו מרגישים קרובים לאלוהים.

  • yonibarash  ביום 13 בדצמבר 2023 בשעה 9:33

    היי 🙂

    נשמע מרתק!
    הקישור להורדת הספר המלא לא עובד (ניסתי גם במחשב וגם בטלפון)

  • Ido Hartogsohn  ביום 13 בדצמבר 2023 בשעה 9:51

    תיקנתי את הלינק לספר – מקווה שזה עובד עכשיו. אם לא – ניתן להכנס לדף שלי בגוגל סקולר, למצוא שם את המאמר, ושם מופיע הלינק.

כתיבת תגובה